پینه دستان

پینه دستان


قانون بيمة بيكاري‌

ماده 1. كلية مشمولين قانون تأمين اجتماعي كه تابع قوانين كار وكار كشاورزي هستند مشمول مقررات اين قانون مي‌باشند.

تبصره‌. گروههاي زير از شمول مقررات اين قانون مستثنا هستند:

1 ـ بازنشستگان و از كارافتادگان كلي‌.

2 ـ صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بيمه‌شدگان اختياري‌.

3 ـ اتباع خارجي‌.

ماده 2. بيكار از نظر اين قانون بيمه‌شده‌اي است كه بدون ميل واراده بيكار شده و آمادة كار باشد.

تبصره1.بيمه‌شدگاني كه به علت تغييرات ساختار اقتصادي واحدمربوطه به تشخيص وزارتخانة ذي ربط و تأييد شوراي عالي كاربيكار موقت شناخته شوند نيز مشمول مقررات اين قانون خواهندبود.

تبصره 2. بيمه‌شدگاني كه به علت بروز حوادث قهريه و غيرمترقبه‌از قبيل سيل‌، زلزله‌، جنگ‌، آتش‌سوزي و ... بيكار مي‌شوند بامعرفي واحد كار و امور اجتماعي محل از مقرري بيمة بيكاري‌استفاده خواهند كرد.

ماده 3. بيمه بيكاري به عنوان يكي از حمايتهاي تأمين اجتماعي‌است و سازمان تأمين اجتماعي مكلف است با دريافت حق بيمة‌مقرر، به بيمه ‌شدگاني كه طبق مقررات اين قانون بيكار مي‌شوندمقرري بيمة بيكاري پرداخت نمايد.

ماده 4. بيمه شدة بيكار با معرفي كتبي واحد كار و امور اجتماعي‌محل از مزاياي اين قانون منتفع خواهد شد.

تبصره‌. بيكاران مشمول اين قانون كلية حقوق  و مزايا و خسارات ‌مربوطه (موضوع قانون كار) را دريافت خواهند نمود.

ماده 5. حق بيمة بيكاري به ميزان (3%) مزد بيمه شده مي‌باشد كه‌كلاً توسط كارفرما تأمين و پرداخت خواهد شد.

تبصره‌. مزد بيمه شده و نحوة تشخيص تعيين حق بيمة بيكاري‌،چگونگي وصول آن‌، تكليف بيمه‌شده و كارفرما و همچنين نحوة‌رسيدگي به اعتراض‌،تخلفات و ساير مقررات مربوطه در اين موردبراساس ضوابطي است كه براي حق بيمة ساير حمايتهاي تأمين‌اجتماعي در قانون و مقررات تأمين اجتماعي پيش‌بيني شده است‌.

ماده 6. بيمه‌شدگان بيكار در صورت احراز شرايط زير استحقاق  دريافت مقرري بيمة بيكاري را خواهند داشت‌.

الف ـ بيمه شده قبل از بيكار شدن حداقل 6 ماه سابقة پرداخت حق‌بيمه را داشته باشد. مشمولين تبصرة 2 مادة 2 اين قانون از شمول‌اين بند مستثنا مي‌باشند.

ب ـ بيمه شده مكلف است ظرف 30 روز از تاريخ بيكاري با اعلام ‌مراتب بيكاري به واحدهاي كار و امور اجتماعي آمادگي خود رابراي اشتغال به كار تخصصي و يا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعداز سي روز با عذر موجه و با تشخيص هيأت حل اختلاف تا سه ماه‌امكان‌پذير خواهد بود.

ج ـ بيمه شدة بيكار مكلف است در دوره‌هاي كارآموزي وسوادآموزي كه توسط واحد كار و امور اجتماعي و نهضت‌سوادآموزي و يا ساير واحدهاي ذي ربط با تأييد وزارت كار و اموراجتماعي تعيين مي‌شود شركت نموده و هر دو ماه يك بار گواهي‌لازم در اين مورد را به شعب تأمين اجتماعي تسليم نمايد.

تبصره 1. كارگراني كه در زمان دريافت مقرري بيمة بيكاري به‌شغل يا مشاغلي گمارده شوند كه ميزان حقوق   و مزاياي آن از مقرري‌بيمة بيكاري متعلقه كمتر باشد مابه‌التفاوت دريافتي بيمه‌شده ازحساب صندوق   بيمة بيكاري پرداخت خواهد شد.

تبصره 2. مدت دريافت مقرري بيمة بيكاري جزء سوابق پرداخت ‌حق بيمة بيمه‌شده از نظر بازنشستگي‌، از كارافتادگي و فوت‌محسوب خواهد شد.

ماده 7. مدت پرداخت مقرري‌بيمة‌بيكاري‌وميزان‌آن‌به‌شرح‌زيراست‌:

الف ـ جمع مدت پرداخت مقرري از زمان برخورداري از مزاياي‌بيمة بيكاري اعم از دورة اجراي آزمايشي و يا دائمي آن براي‌مجردين حداكثر 36 ماه و براي متأهلين يا متكفلين حداكثر 50 ماه‌براساس سابقة كلي پرداخت حق بيمه و به شرح جدول ذيل‌مي‌باشد:

سابقة پرداخت حق بيمه‌           حداكثر مدت استفاده از مقرري جمعاً با احتساب دوره‌هاي قبلي‌

                             براي مجردين‌        براي متأهلين يا متكفلين‌

از 6 ماه لغايت 24 ماه‌                   6 ماه‌                                12 ماه‌

از 25 ماه لغايت 120 ماه‌     12 ماه                     18 ماه‌

از 121 ماه لغايت 180 ماه‌   18 ماه                     26 ماه‌

از 181 ماه لغايت 240 ماه  ‌26 ماه                     36 ماه‌

از 241 ماه به بالا             36 ماه                     50 ماه‌

           

تبصره‌. افراد مسن مشمول اين قانون كه داراي 55 سال سن وبيشتر مي‌باشند مادامي كه مشغول به كار نشده‌اند مي‌توانند تارسيدن به سن بازنشستگي تحت پوشش بيمة بيكاري باقي بمانند.

ب ـ ميزان مقرري روزانة بيمه‌شدة بيكار معادل 55% متوسط مزد ياحقوق   و يا كارمزد روزانة بيمه‌شده مي‌باشد. به مقرري افراد متأهل‌يا متكفل‌، تا حداكثر 4 نفر از افراد تحت تكفل به ازاي هريك از آنهابه ميزان 10% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال‌مجموع دريافتي مقرري‌بگير نبايد از حداقل دستمزد، كمتر و از 80%متوسط مزد يا حقوق   وي بيشتر باشد.

ج ـ مقرري بيمة بيكاري از روز اول بيكاري قابل پرداخت است‌.

تبصره 1. متوسط مزد يا حقوق   روزانة بيمه‌شدة بيكار به منظورمحاسبة مقرري بيمة بيكاري عبارت است از جمع كل دريافتي بيمه‌شده كه به مأخذ حق بيمة دريافت شده در آخرين 90 روز قبل ازشروع بيكاري تقسيم بر روزهاي كار و در مورد بيمه‌شدگاني كه‌ كارمزد دريافت مي‌كنند آخرين مزد عبارت است از جمع كل دريافتي ‌بيمه‌شده كه به مأخذ آن حق بيمه دريافت شده در آخرين 90 روزقبل از شروع بيكاري تقسيم بر 90 در صورتي كه بيمه‌شدة كارمزد،ظرف 3 ماه مذكور مدتي از غرامت دستمزد استفاده نموده باشدمتوسط مزدي كه مبناي محاسبة غرامت دستمزد قرار گرفته به منزلة‌دستمزد ايام بيكاري تلقي و در محاسبه منظور خواهد شد.

تبصره 2. افراد تحت تكفل موضوع اين ماده عبارتند از:

1 ـ همسر (زن يا شوهر).

2 ـ فرزندان اناث مادام كه ازدواج ننموده و فاقد حرفه و شغل باشند.

3 ـ فرزندان ذكور كه سن آنان كمتر از هجده سال تمام باشد و يا منحصراً به تحصيل اشتغال داشته و يا طبق نظر پزشك معتمدسازمان تأمين اجتماعي‌، از كارافتاده كلي باشند.

4 ـ پدر و مادر كه سن پدر از 60 سال متجاوز باشد و يا طبق نظرپزشك معتمد سازمان تأمين اجتماعي از كارافتادة كلي باشند و درهر حال معاش آنان منحصراً توسط بيمه‌شده تأمين گردد.

5 ـ خواهر و برادر تحت تكفل در صورت داشتن شرايط مربوط به ‌فرزندان اناث و ذكور، مذكور در بندهاي 2 و 3 اين تبصره‌.

تبصره 3. دريافت مقرري بيمة بيكاري مانع از دريافت مستمري‌جزيي نمي‌گردد.

تبصره 4. در صورت بيكاري زوجين فقط يكي از آنان (زن ياشوهر) محق به استفاده از افزايش مقرري به ازاي هريك از فرزندان‌خواهد بود.

تبصره 5. بيمه‌شدة بيكار و افراد تحت تكفل‌، در مدت دريافت‌مقرري بيمة بيكاري از خدمات درماني موضوع بندهاي «الف‌» و«ب‌» مادة 3 قانون تأمين اجتماعي استفاده خواهند كرد.

تبصره 6. مقرري بيمة بيكاري مانند ساير مستمريهاي تأمين‌اجتماعي از پرداخت هرگونه ماليات معاف خواهد بود.

ماده 8. در موارد زير مقرري بيمه بيكاري قطع خواهد شد:

الف ـ زماني كه بيمه‌شده مجدداً اشتغال به كار يابد.

ب ـ بنا به اعلام واحد كار و امور اجتماعي محل  و يا نهضت‌ سواد آموزي و ساير واحدهاي ذي ربط از طريق وزارت كار و اموراجتماعي ‌، بيمه‌شدة بيكار بدون عذر موجه از شركت در دوره‌هاي‌كارآموزي يا سوادآموزي خودداري نمايد.

ج ـ بيمه‌شدة بيكار از قبول شغل تخصصي خود و يا شغل مشابه ‌پيشنهادي خودداري ورزد.

د ـ بيمه‌شدة بيكار ضمن دريافت مقرري بيمة بيكاري مشمول‌استفاده از مستمري بازنشستگي و يا ازكارافتادگي كلي شود.

ه ـ بيمه‌شده به نحوي از انحا با دريافت مزد ايام بلاتكليفي به كار مربوطه  اعاده گردد.

تبصره 1. در صورتي كه پس از پرداخت مقرري بيمة بيكاري محرز شود كه بيكاري بيمه‌شده‌، ناشي از ميل و ارادة او بوده است كارگر موظف به استرداد وجوه دريافتي به سازمان تأمين اجتماعي خواهدبود. مشمولين بند «ه » اين ماده نيز مكلف به بازپرداخت مقرري بيمة‌بيكاري دريافتي‌، به سازمان مذكور مي‌باشند.

تبصره 2. چنانچه بيمه‌شدة بيكار اشتغال مجدد خود را مكتوم‌داشته و مقرري بيمة بيكاري را دريافت كرده باشد، ملزم به‌بازپرداخت مقرري دريافتي از تاريخ اشتغال خواهد بود.

تبصره 3. دريافت كمك هزينه حين كارآموزي مانع استفاده ازمقرري بيمة بيكاري نخواهد بود.

ماده 9. كارفرمايان موظفند با هماهنگي شوراهاي اسلامي و يانمايندگان كارگران فهرست محلهاي خالي شغل را كه ايجاد مي‌شوندبه مراكز خدمات اشتغال محل اعلام نمايند. محلهاي شغلي مذكور(به استثناي رده‌هاي شغلي كارشناسي به بالا) منحصراً توسط مراكزخدمات اشتغال و با معرفي بيكاران تأمين مي‌گردد.

تبصره 1. دولت مكلف است همه ساله از طريق سيستم بانكي ومنابع اعتباري سازمان تأمين اجتماعي و با استفاده از اعتبارات‌قرض‌الحسنه‌، طرحهاي اشتغال‌زاي مشخصي را جهت اشتغال به كاربيكاران مشمول اين قانون در بودجة سالانة كشور پيش‌بيني و رأساًيا از طريق شركتهاي تعاوني و يا خصوصي و با نظارت وزارت كارو امور اجتماعي به مورد اجرا گذارد.

تبصره 2. بيكاران مشمول اين قانون در اخذ پروانه‌هاي كسب و كارو موافقت اصولي و تأسيس واحدهاي اقتصادي از وزارتخانه‌هاي‌صنعتي‌، كشاورزي و خدماتي با معرفي وزارت كار و امور اجتماعي‌در اولويت قرار خواهند داشت‌.

تبصره 3. سازمان آموزش فني و حرفه‌اي وزارت كار و اموراجتماعي مكلف است همزمان با اجراي قانون بيمة بيكاري‌،آموزش مهارتهاي مورد نياز بازار كار و نيز بازآموزي و تجديدمهارت كارگران تحت پوشش بيمة بيكاري موضوع بند «ج‌» مادة 6اين قانون را در مراكز آموزش فني و حرفه‌اي و يا مراكز آموزش جواركارخانجات فراهم نمايد. هزينه‌هاي مربوط از محل اعتبارات‌حساب صندوق   بيمة بيكاري مطابق آيين‌نامه‌اي كه به پيشنهادسازمانهاي آموزش فني و حرفه‌اي كشور و تأمين اجتماعي تهيه و به‌تصويب وزراي كار و امور اجتماعي و بهداشت‌، درمان و آموزش‌پزشكي خواهد رسيد قابل پرداخت است‌.

تبصره 4. نهضت سوادآموزي موظف است با همكاري كارفرمايان‌و وزارتخانه‌هاي ذي ربط نسبت به تشكيل كلاسهاي سوادآموزي‌براي بي‌سوادان مشمول اين قانون اقدام نمايد.

ماده 10. سازمان تأمين اجتماعي مكلف است حسابهاي درآمد حق‌بيمة بيكاري و پرداخت مقرري بيمة بيكاري موضوع اين قانون راجداگانه نگهداري و در صورتهاي مالي خود منعكس نمايد و گزارش‌عملكرد مالي خود را هر سال يك بار به وزير بهداشت‌، درمان وآموزش پزشكي و وزير كار و امور اجتماعي و شوراي اقتصاد ارائه‌نمايد.

ماده 11. وزارت كار و امور اجتماعي و سازمان تأمين اجتماعي‌مجري اين قانون خواهند بود.

ماده 12. سازمان تأمين‌اجتماعي‌مكلف‌است‌هزينه‌هاي‌موضوع اين‌قانون را منحصراً از محل درآمدهاي ناشي از آن تأمين نمايد.

هزينه‌هاي اداري و پرسنلي هر دو دستگاه مجري قانون به‌طوري كه‌از 10% ميزان مقرري پرداختي به بيمه‌شدگان تجاوز ننمايد با تأييد وزير بهداشت‌، درمان و آموزش پزشكي و وزير كار و امور اجتماعي‌ تعيين و تخصيص داده مي‌شود.

ماده 13. زمان اجراي اين قانون از زمان اتمام قانون آزمايشي بيمة ‌بيكاري 6/5/1369 لازم‌الاجراست‌.

ماده 14. آيين‌نامة اجرايي اين قانون ظرف يك ماه توسط وزارت‌كار و اموراجتماعي و سازمان تأمين اجتماعي تهيه و به تصويب‌هيأت وزيران خواهد رسيد.

قانون فوق   مشتمل بر چهارده ماده و بيست و يك تبصره در جلسه‌علني روز دوشنبه مورخ بيست و ششم شهريور ماه يكهزار و سيصدو شصت و نه مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ‌10/7/1369 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است‌.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌

مهدي كروبي

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 14 / 10 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com